Zmęczenie w ciąży – jak je pokonać?

informacje

Autor: Karolina Nowak

Data modyfikacji: 08.08.2011

Źródła:

  1. Murkoff H., Eisenberg A., Hathaway S., „W oczekiwaniu na dziecko”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2007,
  2. Fenwick E. „Matka i dziecko. Praktyczny przewodnik dla rodziców”, Wydawnictwo Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2005,
  3. Gebauer-Sesterhenn B., „Ciąża i poród”, Firma Księgarska Jacek i Krzysztof Olesiejuk – Inwestycje, Ożarów Mazowiecki 2007.

dodano: 15.02.2011

W czasie ciąży wiele kobiet odczuwa wszechogarniające zmęczenie. Uciążliwe, obezwładniające uczucie znużenia nie świadczy o chorobie. Jest jednak niezmiernie dokuczliwe i odbiera energię na cały dzień.

Zmęczenie w ciąży – jak je pokonać?

Kobieta w ciąży często budzi się rano, i mimo że przespała dwanaście godzin, nadal jest śpiąca i marzy o pozostaniu w łóżku. Nadwaga, obrzęki, a czasem i żylaki są na tyle dokuczliwe, ze skutecznie zniechęcają do spacerów i innej aktywności. A właśnie ciąża może okazać się dobrym momentem, aby spróbować czegoś innego tj. joga, nordic walking czy ćwiczenia relaksacyjne.

Aktywność fizyczna w połączeniu z odpowiednią dietą doda ci siły i energii, której w tym okresie tak bardzo potrzebujesz.

Kobiety w ciąży uskarżają się na bóle pleców, częste parcie na mocz, bezsenność, kurcze łydek, duszność, nieprzyjemne sny. Jak w takiej sytuacji najlepiej sobie radzić? Jak sprawić, aby nasze ciało na nowo odzyskało witalność?

10 rad na codzienną energię i dobry sen :

  • myśl pozytywnie,
  • dużo wypoczywaj,
  • spędzaj na świeżym powietrzu przynajmniej 1 godzinę dziennie,
  • zdrowo się odżywiaj,
  • nie zapominaj o aktywności fizycznej (joga, aerobik, nordic walking),
  • skorzystaj z zabiegów masażu,
  • rozmawiaj z bliskimi o wszystkich „małych i dużych” sprawach,
  • jako ostatni posiłek zjedz coś lekkiego i napij się soku jabłkowego z miodem,
  • weź ciepłą kąpiel,
  • poczytaj przed snem.

Zmęczenie zmusza cię do tego, żebyś przystosowała się do nowych warunków i spowolniła nieco swoją aktywność. W tym okresie naturalna jest drażliwość, osłabienie, szybsze męczenie się, duszność, uczucie braku powietrza. Naturalne też powinno być korzystanie z przywilejów bycia w ciąży i proszenie bliskich i znajomych o pomoc.

Jeśli nie pracujesz możesz w każdej chwili zrobić sobie przerwę na mały spacer lub zdrową przekąskę. W pracy z kolei staraj się od czasu do czasu przejść się i nie zapominaj o przyjmowaniu płynów i regularnych posiłkach.

Trzeci trymestr

Trzeci trymestr to okres, w którym wiele kobiet odczuwa jeszcze większe zmęczenie niż do tej pory. Nadmiar kilogramów, opuchnięte kostki, powiększony brzuch powodują, że czujesz się coraz bardziej cięższa, masz kłopoty ze spaniem i poruszaniem się. Jeśli dodatkowo wychowujesz dzieci i nadal pracujesz, czynnik zmęczenia nasila się. Jest to bezwzględny czas na zapewnienie sobie jak najwięcej odpoczynku.

Zmęczenie w ciąży jest czymś naturalnym. Nie oznacza to jednak, że powinnaś je zaakceptować i całkowicie się mu poddać. Ułóż sobie mini plan dnia, w którym znajdziesz czas na upragniony odpoczynek, ćwiczenia i relaks.

Polecane artykuły

Zobacz podobne artykuły: