Nudności w ciąży – pomoże dieta

informacje

Autor: Karolina Wiekierak, dietetyk

Data modyfikacji: 09.02.2011

Źródła:

Szostak-Węgierek D., Cichocka A., "Żywienie kobiet w ciąży. Porady lekarzy i dietetyków", Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005

dodano: 09.02.2011

Ciąża to czas burzy hormonów, zachcianek i... różnych dolegliwości. Dowiedz się, jak sobie z nimi radzić, stosując odpowiednią dietę.

Nudności w ciąży – pomoże dieta

Ach te mdłości i nudności

Mdłości, nudności i złe samopoczucie zazwyczaj towarzyszą kobietom na początku ciąży. Czasami jednak nie znikają wraz z II trymestrem. Prawdopodobnie ich powstawanie związane jest z adaptacją organizmu do wysokiego stężenia hormonów wytwarzanych przez tkanki jaja płodowego. Aby je zmniejszyć, powinnaś nie wstawać zaraz po obudzeniu, tylko dać sobie czas na poleżenie w łóżku. Ważne jest również, kiedy i co będziesz jadła. Pierwszy posiłek powinnaś zjeść zaraz po przebudzeniu. Jeżeli nie masz ochoty na nic wielkiego, wybierz owoc albo ciastko owsiane. Podniesiesz w ten sposób poziom cukru w krwi, co z kolei pomoże zapobiec pojawieniu się nudności. Spożywanie 5 posiłków w regularnych odstępach czasu także się sprawdza. Pamiętaj, że pusty żołądek często reaguje mdłościami. Zmęczenie i pośpiech nie ułatwią ci walki z nudnościami. Zarezerwuj sobie co rano czas dla swojego organizmu. Daj mu szansę spokojnie rozpocząć dzień.

Męczące zaparcia

Mogą dolegać zarówno na początku ciąży jak i w późniejszych miesiącach. Spowodowane są zmianami hormonalnymi zachodzącymi w Twoim organizmie, uciskiem powiększającej się macicy oraz osłabieniem perystaltyki jelit. Zapobiegać zaparciom możesz poprzez jedzenie pokarmów bogatych w błonnik. Nie bez kozery nazywany jest on "szczotką" - "wymiata” bowiem z jelit wszystkie niestrawione i zalegające resztki pokarmu. Zawarty jest w owocach i warzywach, kaszach, pieczywie pełnoziarnistym, otrębach oraz owocach suszonych. Żeby twój przewód pokarmowy prawidłowo funkcjonował, a błonnik miał szansę zadziałać, niezbędna jest odpowiednia porcja płynów. Wypijaj każdego dnia około 8-10 szklanek płynów. Pamiętaj, że najwłaściwsza jest woda mineralna niegazowana. Możesz również spróbować walczyć z zaparciami, pijąc zaraz po obudzeniu szklankę przegotowanej wody z sokiem cytrynowym, kefiry, jogurty oraz jedząc śliwki suszone. Pamiętaj, że brak aktywności fizycznej i stres nasilają zaparcia. Gimnastykuj się, ćwicz jogę albo spaceruj każdego dnia – wzmocnisz w ten sposób mięśnie brzucha. Korzystnie wpłynie to na poprawę perystaltyki jelit, a co za tym idzie, częstotliwość wypróżnień. W żadnym przypadku nie stosuj leków przeczyszczających.

Wstydliwy problem - hemoroidy

Zaparcia mogą prowadzić do powstania hemoroidów, czyli bolących guzków krwawniczych. W ciąży pojawiają się one za sprawą nadmiernie rozszerzających się żył otaczających odbyt oraz zbyt dużego ciśnienia krwi w żyłach zlokalizowanych w końcowym odcinku jelita grubego. Sygnałem powstania stanu zapalnego jest pojawienie się bólu i krwawienie podczas wydalania. Dolegliwości nasila długotrwałe siedzenie w jednym miejscu. W celu zapobiegania i leczenia hemoroidów powinnaś stosować dietę bogatą w błonnik. Zadbaj, żeby na twoim talerzu często gościły kasze gruboziarniste, owoce, warzywa, musli, otręby oraz owoce suszone. Poprawią one perystaltykę jelit i będą sprzyjać regularnym wypróżnieniom,a co za tym idzie zapobiegać zaparciom. Nie zapominaj również o płynach – są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Więcej się ruszaj - każdego dnia spaceruj, a wypoczywając zawsze miej nogi skierowane ku górze.

Te okropne wzdęcia

Powstają na skutek działania progesteronu i ucisku macicy na jelita. Aby im zapobiegać, ogranicz jedzenie pokarmów wzdymających, czyli kapusty, grochu, fasoli, czereśni oraz gruszek. Spożywaj posiłki w spokoju, bez pośpiechu. Każdy kęs pokarmu dokładnie przeżuwaj. Jedz 5 niewielkich posiłków dziennie - duże porcje jedzenia sprzyjają powstawaniu wzdęć.

Coś mnie piecze...

Zgaga najczęściej pojawia się w drugiej połowie ciąży. Rosnący płód potrzebuje coraz więcej miejsca. Powiększająca się macica powoduje przesuwanie się żołądka ku górze, co z kolei prowadzi do cofania się jego zawartości do przełyku. Zmiany hormonalne zachodzące w ciąży również nie są bez znaczenia. Wpływają na funkcjonowanie mięśni dolnego zwieracza przełyku, czyli miejsca w którym przełyk łączy się z żołądkiem. Konsekwencją jest przedostawanie się treści żołądka do górnego odcinka przewodu pokarmowego. Kwasy żołądkowe przedostające się do przełyku powodują piekący,a czasami nawet palący ból w klatce piersiowej. Zapobiegać przykrym objawom zgagi można na wiele sposobów. Powinnaś jeść 5 niewielkich posiłków. Dzięki nim uchronisz się nie tylko przed nudnościami, ale także uczuciem przeciążenia żołądka. Zrezygnuj z napojów gazowanych, zwiększają one bowiem objętość treści żołądkowej i ułatwiają zarzucanie jej do przełyku. Unikaj potraw ciężkostrawnych i tłustych, ostrych przypraw oraz używek, ponieważ zwiększają wydzielanie kwasu żołądkowego odpowiedzialnego za powstawanie zgagi. Nie kładź się na drzemkę po posiłku. Pozycja leżąca ułatwia cofanie się treści pokarmowej do przełyku. A jeżeli musisz się położyć podłóż pod głowę poduszkę.

Moje biedne nogi

Nogi w czasie ciąży bardzo często są obrzęknięte albo bolą z powodu skurczów łydek. Obrzęki spowodowane są większą ilością krwi krążącej w organizmie przyszłej mamy. Zabezpiecza ona kobietę na wypadek, gdyby miała stracić zbyt dużo krwi podczas porodu. W takiej sytuacji zapas wody zgromadzonej w tkankach jest szybko uruchamiany w celu zniwelowania straty płynów ustrojowych. Obrzęki mogą być także spowodowane utrudnionym na skutek ucisku przez powiększoną macicę żyły biodrowej, odpływem krwi. Krew zostaje wtedy zatrzymana w naczyniach nóg i nie może powrócić do serca. Woda zawarta w krwi częściowo przenika z naczyń do tkanek miękkich i dochodzi do powstania tzw. obrzęku zastoinowego. Chcąc zapobiegać obrzękom, powinnaś unikać jedzenia pokarmów solonych. Zrezygnuj zatem z fast foodów, słonych przekąsek, gotowych dań w torebkach i marynowanych ryb. Ty i twoje dziecko potrzebujecie sodu, ale tylko w zalecanych ilościach. Najlepiej tego zawartego w wodzie mineralnej średnio lub wysokomineralizowanej oraz wartościowych pokarmach, tj. pełnoziarnistym pieczywie czy rybach morskich.

Jeżeli w nocy budzi cię ból łydek, który dodatkowo powtarza się niejednokrotnie także w ciągu dnia, to prawdopodobnie dotyka Cię problem skurczów łydek. Najczęściej jest on spowodowany obniżonym poziomem wapnia i magnezu w organizmie. Powinnaś zatem zaprzyjaźnić się z serami, jogurtami, kefirami, migdałami i orzechami – bogatymi w wapń oraz kaszami gruboziarnistymi, pieczywem pełnoziarnistym, orzechami, rybami, bananami, które są nieocenionym źródłem magnezu.

Pamiętaj, że każdy budzący twoje obawy symptom wymaga konsultacji z lekarzem. Nie należy stosować żadnych medykamentów na własna rękę.

Polecane artykuły

Zobacz podobne artykuły: