Czym grozi nadwaga w ciąży?

informacje

Autor: Michalina Łubecka

Data modyfikacji: 11.05.2012

Źródła:

Murkoff H., Eisenberg A., Hathaway S., „W oczekiwaniu na dziecko”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2007.

dodano: 11.05.2012

Dodatkowe kilogramy, z którymi kobieta rozpoczyna ciążę lub te, które dochodzą w nadmiarze w jej trakcie, bywają niebezpieczne zarówno dla ciężarnej jak i jej dziecka.

Czym grozi nadwaga w ciąży?

Z nadmiarem kilogramów w czasie ciąży wiązać się mogą następujące problemy:

  • cukrzyca,
  • zaparcia
  • nadciśnienie tętnicze w ciąży i zatrucie ciążowe zwane kiedyś gestozą,
  • choroby naczyń krwionośnych (szczególnie żylaki nóg i hemoroidy),
  • obrzęki, opuchnięcia,
  • bóle nóg
  • bóle kręgosłupa,
  • infekcje dróg moczowych

Zwiększona masa ciała i obciążenie stawów może również doprowadzić do pogorszenia samopoczucia ciężarnej. Skóra ciała rozciąga się z każdym dodatkowym centymetrem. Jeśli nie jest zbyt elastyczna, pojawić się mogą rozstępy, których trudno się pozbyć.

Wszystkie te dolegliwości nasilają się tuż przed porodem. Bywa, że waga utrudnia codzienne funkcjonowanie.

Poród mamy XXXL

Cesarskie cięcie - czeka ono wiele ciężarnych z dużą nadwagą. Gruba tkanka tłuszczowa bywa też  kłopotliwa dla lekarzy w czasie zabiegu. Dodatkowo dłużej goją się rany po nacięciu krocza oraz brzucha. Dzieci kobiet z dużą nadwagą mają często większą masę urodzeniową. Noworodki matek z niewielką nadwagą są przeważnie większe od przeciętnej, a matki otyłe częściej rodzą dzieci o masie powyżej 4000 g, co znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia urazów okołoporodowych.
Kobiety, które przybrały więcej niż zalecane 13 kg, podnoszą o prawie 75% ryzyko wystąpienia trudności w karmieniu piersią.

Pilnuj wagi w ciąży

W I i II trymestrze ciężarna powinna przybierać 0,5 kg na tydzień, czyli 1,2 kg na miesiąc. W całym III trymestrze kobieta nie powinna przytyć więcej niż 4-5 kg. Zapotrzebowanie na kalorie zwiększa się jedynie o 300 kcal. Warto, byś śledziła swoją wagę co tydzień. Jeżeli lekarz stwierdzi, że zbyt szybko przybierasz na wadze, zaleci ci lekkostrawną dietę lub odpowiednią aktywność fizyczną. Dobrze sprawdzą się spacery, joga oraz pływanie. Unikaj słodyczy, tłustych potraw, gazowanych napojów i słodzonych herbat (sięgaj za po po 2-2,5 litrów wody mineralnej).

Polecane artykuły

Zobacz podobne artykuły: