Basen w ciąży

informacje

Autor: Magdalena Połowińczak

Data modyfikacji: 24.02.2011

Źródła:

Szybilska-Fiedorowicz I., „Aktywna ciąża dla bystrzaków”, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008

dodano: 13.11.2010

Jesteś w ciąży? Często czujesz się zmęczona i ociężała? Pomyśl o basenie! Pływanie rozluźnia, wzmacnia mięśnie i świetnie poprawia nastrój.

Basen w ciąży

Ciąża nie oznacza wyłączenia na 9 miesięcy z wszelkiej aktywności ruchowej. Przeciwnie, specjaliści zalecają gimnastykę, pływanie czy ćwiczenia oddechowe w czasie oczekiwania na dziecko. Oczywiście wszystko to musi mieć umiar i być dostosowane do szczególnej sytuacji, jaką jest stan ciąży.

Cenne plusy

Pływanie odciąża kręgosłup, który u kobiety ciężarnej jest wyjątkowo przesilony. Poza tym wzmacnia mięśnie bez odczuwania wysiłku. Regularne uczęszczanie na basen ułatwi poród, ponieważ mięśnie będą bardziej wytrzymałe i przez to lepiej przygotowane do akcji porodowej.

Najczęściej aktywne mamy polecają styl żabką w pierwszych tygodniach ciąży. Później najlepiej sprawdza się styl grzbietowy. Wiele kobiet uważa, że samo leżenie na wodzie jest dla nich bardzo przyjemne. Powoduje rozluźnienie i odprężenie. Ponadto płód już w 10. tygodniu potrafi trafnie rozpoznać, co się dzieje z mamą - kiedy jest wesoła, kiedy zmęczona, a kiedy spokojna. Jeśli przyszłej mamie sprawia przyjemność pływanie, nie powinna odmawiać sobie i dziecku tych chwil.

Zachowaj rozwagę

Warto jednak wziąć pod uwagę pewne wytyczne.

  • Przede wszystkim przed rozpoczęciem pływania należy zapytać lekarza prowadzącego ciążę, czy nie widzi medycznych przeciwwskazań do uczęszczania na basen. Jeśli lekarz wyrazi zgodę i tak należy przestrzegać kilku wytycznych.
  • Należy obserwować swoje reakcje. Jeśli przyszła mama czuje, że pływanie jest dla niej zbyt dużym wysiłkiem, powinna zaprzestać lub zmniejszyć tą aktywność. Można też skorzystać z deski do pływania i bardziej nastawić się na relaks, niż na intensywny sport.
  • Istotny jest czas pływania. Powinien mieścić się w przedziale 30-60 minut. Należy też zadbać o wygodny strój do pływania, który nie uciska brzucha.

Wiele przyszłych mam decyduje się na zorganizowane ćwiczenia w wodzie dostosowane specjalnie dla kobiet w ciąży. Dzięki temu pod okiem fachowca można ćwiczyć mięśnie. Specjaliści zwracają szczególną uwagę, by wzmocnić te partie mięśni, które będą potrzebne przy porodzie. Poza tym kontakt z innymi ćwiczącymi mamami z pewnością wpłynie na samopoczucie, da wsparcie psychiczne i możliwość rozmowy na matczyne tematy.

Nic na siłę

Trzeba też wspomnieć o minusach korzystania z pływalni podczas ciąży. Kobiety ciężarne z racji obniżonej odporności mają większe predyspozycje do infekcji. A na basenie ryzyko powstania infekcji dróg moczowych, czy zarażenia się grzybicą jest podwyższone. Dla ciężarnej nawet błaha infekcja może przerodzić się w poważniejsze zakażenie. Jeśli jednak przestrzegane są pewne zasady, ryzyko infekcji jest niewielkie.

Przede wszystkim zaleca się baseny z wodą ozonowaną, a nie chlorowaną. Powinno się unikać siadania na posadzkach basenu, czy w szatni - wtedy łatwo zarazić się grzybicą. Należy też zawsze mieć swój ręcznik i uważać, żeby nie spadł na podłogę, ani nie dotykał brudnych powierzchni.

Coś w zamian

Jeśli mimo zgody lekarza na korzystanie z pływalni nadal masz opory przed wejściem do basenu, możesz spróbować relaksu w domowych warunkach. Kąpiel w wannie z naturalnym olejkiem również odpręża i rozluźnia. Pamiętaj tylko, że woda powinna mieć temperaturę36ºC. Dobrze też, abyś nie przebywała w wannie dłużej niż 15 minut. Mając na względzie te wytyczne, nie musisz obawiać się, że kąpiel zaszkodzi dziecku. Dla bezpieczeństwa częściej korzystaj z prysznica, a relaksujący pobyt w wannie niech będzie przyjemnym dodatkiem, np. raz w tygodniu.

Polecane artykuły

Zobacz podobne artykuły: